Trovärdigheten i företags marknadsföring i bloggar

Trovärdigheten i företags marknadsföring i bloggar

Anna Johansson


SGDIG09

Digitala Distributionsformer

Högskolan Väst

2010-01-12



Inledning
Att använda bloggar för att marknadsföra nånting är inget nytt. Privatpersoner och även företag använder sig av bloggar nuförtiden för att marknadsföra sig själva eller sina produkter. Men hur trovärdigt är det som skrivs i de företagsbloggar som finns? Är det nedskrivet för företagets skull eller för kundens? Hur mycket litar folk på bloggar i allmänhet? Vad kan företag göra för att öka deras bloggars trovärdighet?

Företags trovärdighet i bloggar
A. L. Jóhannesdóttir och M. Landin (2009) skrev en uppsats om hur trovärdiga bloggar är som marknadsföringskanal. De skriver att bloggare som är privatpersoner och alltså inte är någon som är anställd hos företag. Det är viktigt att bloggaren behåller sin personlighet och inte låter sig bli uppslukad av företag. Sedan ska bloggaren endast ge rekommendationer till sina läsare.

Enligt Jóhannesdóttír och Landin (2009) finns det en rad olika punkter som spelar in om en bloggs innehåll är trovärdigt eller ej. För det första spelar bloggens personliga karaktär in. För det andra så är en ömesidig kommunikation positivt, dvs att läsarna kan kommentera på bloggen samt att bloggaren i sin tur svarar. En öppenhet från bloggaren höjer trovärdigheten på innehållet. Detta kan innebära att bloggaren öppet går ut med att det bloggaren skriver är reklam. Om bloggaren inte gör detta och det senare kommer fram att det var bara reklam så är det sannolikt att bloggaren mister en del av den trovärdighet som bloggaren fått. Ett exempel på detta är Blondinbella som ska ha agerat i marknadsförings syfte på bloggen utan att berätta det för sina läsare.

Något som också höjer bloggares trovärdighet är att de uppdaterar sin blogg ofta. Detta för att en blogg som inte uppdateras ofta får färre besökare än de som uppdaterar ofta. Enligt Jóhannesdóttír och Landin (2009) så ska det bloggarna skriver endast ses som rekommendationer och inte vara påträngande i det de skriver. Blir bloggaren styrd i det han/hon skriver så minskar trovärdigheten.

Hur kan företag öka trovärdigheten i sina bloggar?
Jóhannesdóttír och Landin (2009) skriver att bloggar kan vara positivt för företag att använda. De kan använda det som kundservice vilket är ett billigt alternativ att hjälpa kunden på avstånd. Det kan ge kunden ett mer personligt intryck från företaget samt att kunden ser att företaget faktiskt är aktiva då om företaget istället hade uppdaterat en hemsida så hade detta tagit längre tid. Företaget kan också få feedback på produkter om de har en blogg och låter sina kunder kommentera på inläggen.

Josh Bernoff (2009) skriver i sin artikel ”Blogs, marketing and trust” att man gjorde en undersökning år 2008 där man frågade folk vad de litade på mest. I undersökningen kom det fram att 77% av de tillfrågade litade på mail som kom från personer de kände. Tryckta nyhetstidningar hade en trovärdighet på 46%, tryckta magasintidningar 39% och TV:n 38%. E-post från företag har en trovärdighet på bara 28% vilket Bernoff tycker är överraskande högt. Företags profilsidor på något socialt nätverk hade en trovärdighet på 18% och företags bloggar hade bara en trovärdighet på 16%. Resultatet av undersökningen visade alltså att media hade en låg trovärdighet. Dock menar Bernoff att medias trovärdighet har varierat genom åren.

Bernoff skriver att under de senaste åren har marknadsföringsavdelningar på företag fått höra att de måste börja prata mer med kunder online. Han belyser dock frågan om företag bör sluta bry sig om företags bloggar och profilsidorna på sociala nätverk. Detta eftersom trovärdigheten är såpass låg. Han anser att svaret är nej och grundar det på att bloggarnas läsare ökade från 25% till 37% samt att besökarna på företags profilsidor ökade från 24% till 34%. Det har alltså varit positivt för företag att skaffa sig profilsidor på sociala nätverk samt att blogga.

Dock ger Bernoff (2009) lite tips till företag hur de ska öka trovärdigheten på de sidorna som används. Han anser att de istället för att belysa företaget i bloggarna så ska de istället belysa kunderna och deras problem. Bernoff menar att detta inte enbart skulle öka förtroendet hos bloggarna utan att det öven skulle öka bloggens läsare. Bernoff ger ett par exempel på detta. Bernoff tipsar även om att företag bör gå in på riktiga personers bloggar som är intresserade av företagets produkter och kommentera. Han skriver att det handlar om att få de vanliga bloggarna att prata om företaget eftersom det vinner folks förtroende.

Li, Lai och Chen (2009) skriver att marknadsföring via bloggar är en typ av ”word-of-mouth” marknadsföring, dvs att informationen förs vidare från person till person. I ett socialt nätverk är muntlig marknadsföring väldigt effektivt och därmed inflytningsrikt. Folk blir lättare påverkade av beslut som deras vänner och bekanta har fattat.

Ur trovärdighetssynpunkt så visar en undersökning som Jóhannesdóttír och Landin (2009) skriver om att 50% av de medverkande sa de blev influerade av det bloggarna skrivit då de skulle handla något. Tydligen så gick 75% av Lindex barnkollektion åt på fyra timmar efter att kollektionen blivit omnämnd på någon blogg och något forum. För att detta ska ha fungerat måste bloggen ha varit en attraktiv blogg som hade många läsare.

Om företag vill marknadsföra sig på en blogg så gäller det för dem att hitta en blogg som är såpass attraktiv och inflytningsrik så att så många personer som möjligt ser reklamen. Att hitta en sådan blogg är svårt, men Li, Lai och Chen (2009) har tagit fram en algoritm som räknar ut ifall en blogg är attraktiv eller inte. Algoritmen tar hänsyn till ifall bloggaren får många kommentarer eller inte, om bloggen får många besökare, bloggarens relation med andra bloggar, blogginläggens längd, hur subjektiv bloggaren är och hur länge bloggens hlar funnits.

Resultat
Resultatet visar att folk litar mer på bloggare än på media. För att avgöra om en bloggs innehåll är trovärdigt eller ej eller vad som bör finnas i bloggen så finns det en rad med olika saker som Jóhannesdóttír och Landin (2009) tar uppe. Bland annat skriver dem att man bör uppdatera sin blogg ofta, vara öppen samt bygga upp en relation med sina läsare. Alltså att läsarna kommenterar på de inlägg som skrivs och att bloggaren i sin tur svara på kommentaren.

Genom att företag använder sig av bloggar så får dem en närmare kontakt med kunderna och kan få feedback då kunderna kan kommentera på bloggen. För att öka sin trovärdighet på sina bloggar kan företag försöka få vanliga bloggare att blogga positivt om företaget. Om privatpersonen får betalt för att marknadsföra företaget samt bloggar om det utan att personen tror på det så kan detta medföra att personens trovärdighet sjunker. Om företag vill marknadsföra sig i bloggar kan de istället annonsera. Detta är bra att göra i en blogg som är attraktiv så att så många som möjligt ser det.

Källförteckning
Bernoff, Josh (2009) Blogs, marketing and trust. [Elektronisk]. View Point, Marketing News, Marketing Power. Tillgänglig: <http://www.marketingpower.com/ResourceLibrary/Publications/MarketingNews/2009/43/2/Feb_15_ViewPoint_Bernoff.pdf > [2010-12-30].

Jóhannesdóttír, Anna Lísa & Landin, Madeleine (2009) Bloggar – En trovärdig marknadsföringskanal? [Elektronisk] Baltic Business School, Högskolan i Kalmar, Sverige. Tillgänglig: [2011-01-02].

Li, Yung-Ming, Lai, Cheng-Yang & Chen, Ching-Wen (2009) Identifying Bloggers with Marketing Influence in the Blogosphere. [Elektronisk] ICEC '09 Proceedings of the 11thInternational Conference on Electronic Commerce. National Chiao Tung University, Hsinchu, Taiwan. Tillgänglig: <http://portal.acm.org.ezproxy.server.hv.se/ft_gateway.cfm?id=1593307&type=pdf&coll=DL&dl=GUIDE&CFID=4408756&CFTOKEN=10807356> [2010-12-30].

7 kommentarer:

Lennarth sa...

Du bör ha med "in ICEC '09 Proceedings of the 11th International Conference on Electronic Commerce" i din referens för den vetenskapliga artikeln. Det ärdär den är publicerad och då syns det direkt på referensen att artikeln är publicerad och var.

Unknown sa...

Hejsan

Tyckte det var en intressant och välskriven uppsats. Känns som att du har en bra struktur och man kan följa den röda tråden genom hela uppsatsen.

Bra källhantering. Hade gärna sett lite mer utveckling angående varför bloggar är så populära trots att siffran procentuellt inte är så stor angående trovärdighet. Men det tar du iofs upp en del också så det är inte jätteviktigt. M

Annars så kändes procentdelen bra, gjorde att man fick en bra koppling till hur och varför personer känner trovärdighet till vissa medier.

Tyckte också att uppsatsen följde frågeställningen bra och förklarade denna.

Det sista jag kom att tänka på var att det kanske skulle kunna vara en överskrift som särskiljer dom tre första styckena från resten. Alltså efter det tre första styckena då. För de efterföljande styckena behandlar mer om hur företag använder sina bloggar och deras trovärdighet medans de tre första snarare är mer hur bloggarens trovärdighet tolkas. Återigen kanske inte så viktigt men ville bara nämna det.

Annars så var det en intressant och bra genomarbetat uppsats:)

/Magnus

fredrik sa...

Anna

Jag tycker det var en intressant och välskriven essä och jag hade inga problem att läsa igenom den I en omgång som jag annars brukar ha. Du följde den röda tråden också.

Jag undrar lite vad man egentligen ska skriva på bloggen ki marknadsföringssyfte. Jag gjorde en liknande uppgift under tjänsterna och då hittade jag denna länk ::::::::::::::. Där skriver han att man ska skriva om relaterade saker till det man tänkt promote’a så att säga. Jag undrade lite om sådant kan bidra eller minska trovärdighet på bloggar kanske.

Du skriver I första stycket på resultatet att folk litar mer på bloggare än på media. Det första jag tanker är att media är ett mycket brett ämne, det andra är att du tidigare presenterade procentsiffror att tryckta nyhetstidningar hade en trovärdighet på 46% men jag hittar inget du skrivit om att bloggar var mer trovärdiga?

Den sista meningen tycker jag också känns lite out of place. Det säger mig inte så mycket att det har tagits fram en algoritm om en blogg är attraktiv eller inte. Så tyckte jag iaf.

Men allt som allt en mycket bra essä. Jag tycker du har en bra textreferering, bra källförtäckning och framförallt en välskriven essä. Bra jobbat =)

Annqa sa...

Lennarth: Fixat det!

Mange: Tack! :)

Fredrik: Tack! Jag påstod inte att bloggar var mer trovärdiga än vad tryckta tidningar är så det är därför jag inte tagit med det.
Väntar fortfarande på den där länken av dig :)

Unknown sa...

Källa till min kommentar. Denna tar upp en del om det du har skrivit om men snarare mer om hur man kan använda bloggen för marknadsföring och även då lite om hur trovärdigt det är.

Jeremy Wright. 2005. Blog Marketing (1 ed.). McGraw-Hill, Inc., New York, NY, USA.

fredrik sa...

Hej igen Anna. Här är länken som inte kom med i första inlägget:
http://chronicle.com/article/How-to-Use-Blogging-as-a/124530/

Fick äntligen tag på min bror som hade det på sin dator. Länken är helt värdelös för dig nu tyvärr men jag måste ha den för att bli godkänd.

Powell. R (2010) Do your job better / how to use blogging as a marketing tool [Elektronisk] Tillgänglig: [2011-01-16]

mvh Fredrik Andresen

Lennarth sa...

@Fredrik. Kunskap är aldrig värdelös. Även om den inte kan användas för t.ex. denna examinationen så kan den vara till nytta i framtiden.